Waarom zou je je merk laten registreren?

Je merk is het visitekaartje van je bedrijf. Dat geldt voor grote en bekende bedrijven als Heineken, Nike en Philips, maar dat geldt net zo goed voor iedere andere onderneming. Aan merknaam herkennen jouw klanten je producten of diensten. De naam of het logo onderscheidt je van concurrenten.

Je kan niet optreden tegen het gebruik van je merk door anderen als je geen merkregistratie hebt. Anderen kunnen dan profiteren van jouw naamsbekendheid en  marketinginspanningen.

Het kan bovendien nadelig zijn als een producent die andere producten of diensten verkoopt een merk heeft die sterk op jouw merk lijkt. Stel dat je een bekend merk hebt waaronder je privéchauffeursdiensten aanbiedt en iemand anders heeft een goedkoop escortbedrijf onder een soortgelijk merk. Dat kan een negatieve lading aan je merk geven. In zo’n situatie kan je pas als je een merkrecht hebt onder bepaalde omstandigheden hier tegen optreden.

Startende ondernemers denken vaak dat het nog te vroeg is om hun merk te registreren, of dat het de investering in het beginstadium niet waard is. Maar door je merk meteen te registreren, zorgt je er wel voor dat je kan optreden tegen iemand die, misschien zelfs zonder opzet, je naam of logo gebruikt.

Wacht je met registreren en de ander is sneller: dan bent je mogelijk te laat om tegen het gebruik van je naam of logo te kunnen optreden en is de andere ondernemer er mogelijk met jouw merk vandoor. Bouw je een sterk merk op, dan vertegenwoordigt dat merk overigens ook een economische waarde op de balans, die je bij eventuele verkoop te gelde kan maken.

Veel ondernemers denken dat een inschrijving bij de Kamer van Koophandel of de registratie van een domeinnaam een merkrecht oplevert. Dat klopt niet. Pas met een registratie in het merkenregister, heb je je merkrecht!